Moderator

Key Note

Patrick van der Hijden

De moderatie van Camp16 ligt opnieuw bij Patrick van der Hijden. Patrick is programmamaker en gespreksleider en bedenkt en leidt begeester(en)de ontmoetingen over onder meer humanitaire vraagstukken, kunst & cultuur, politiek & burgerschap en onderwijs. Hij gaat op zoek naar een mix van goede verhalen, intense gesprekken en een vorm waarin alle deelnemers verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun eigen leren. Ook is hij ervaren met ‘open space’, waarbij deelnemers deel van het programma zelf invullen.

Hij werkte eerder voor onder meer het Humanity House en het Rode Kruis, maar ook voor bedrijven als de Rabobank en culturele organisaties als Het Nationale Toneel en Stadsschouwburg Amsterdam.

portret-zwartwit-capman

Merijn Tinga is de Plastic Soup Surfer. In 2014 maakte hij een surfboard van plastic afval dat hij op het strand vond als statement. Vervolgens surfte hij hierop een lange afstandsrecord voor de Nederlandse kust langs. Vorig jaar zeilde hij als ‘Plastic Jager’ vijf maanden over de Baltische zee. Afgelopen september stak hij de Noordzee naar Engeland op een draagvleugelkitesurfboard gemaakt van zwerf- PET flesjes. Hiermee vraagt hij aandacht voor zijn petitie ‘statiegeld op kleine PET flesjes’ om zo deze stroom plastic naar zee direct te stoppen.

Tijdens de afsluitende key note presentatie van CAMP16, gaat hij in op positief en persoonlijk campagne voeren.

Experts

Richard Roaf-1

From the UK we have invited Richard Roaf, founder of Alter Eco. Richard has been producing videos for over seven years during which time he has developed an expertise in why people share videos online. He applied this knowledge during the 2015 Paris climate talks to create videos that were watched over 10 million times and overtook Obama by creating the most watched Facebook video on the first day of the talks.

Richard’s talk will explain how to create Successful social media videos using the Four-Step Formula for Shareable Videos.

foto Ingrid

Ingrid van den Berg is mede-eigenaar van Bureau Tij. Ingrid heeft veel ervaring op het gebied van campagnes, communicatie en media. Sinds 2007 werkt zij als zelfstandig adviseur voor verschillende opdrachtgevers in de NGO-wereld, waaronder het Aids Fonds, Het Nederlandse Rode Kruis, Hivos, Greenpeace, Het Klimaatbureau en verschillende FNV-bonden. Samen met compagnon Agnes de Rooij staat ze organisaties bij met campagnetrainingen, -advies en –evaluaties.

Ingrid en Agnes analyseren tijdens hun sessie Succesvolle campagnestrategieën uit binnen en buitenland en geven tips over de voorbereiding van een goede campagne.

Agnes de Rooij

Agnes de Rooij is mede-eigenaar van Bureau Tij. Agnes heeft ruime ervaring op het gebied van campagne voeren voor een schonere wereld. Jarenlang was ze internationaal actief voor de klimaatcampagne van Greenpeace. Daarna gaf ze strategisch campagne advies aan onder meer Fairfood, Hivos, en Milieudefensie. Samen met compagnon Ingrid van den Berg staat ze organisaties bij met campagnetrainingen, -advies en –evaluaties.

Agnes en Ingrid analyseren tijdens  hun sessie Succesvolle Campagnestrategieën uit binnen en buitenland en geven tips over de voorbereiding van een goede campagne.

Simon Hodges

Simon Hodges, founder of Words That Changehas been working in business storytelling for the last seven years, weaving storytelling techniques into pragmatic guidance for NGO, social and for-profit business. His unique approach has brought him audiences at Circle Economy, MVO Nederland and the UK’s Mediatrust. He has now directly trained over 3000 professionals throughout Europe in their personal and organisational stories, creating stories that impact many more. He is an official story coach at TEDxAmsterdam.

Simon succesfully addressed and inspired the CAMP15 audience last year. This year Simon will co-host a workshop on Storytelling. His workshops and speaking engagements inspire as well as inform, mostly with the idea that everyone is a storyteller.

??????????????

Jan van de Venis is human rights lawyer en eigenaar van JustLaw. Hij richt zich op duurzame ontwikkeling en de rol die het recht en mensenrechten daarbinnen spelen. Hij is veelgevraagd spreker en dagvoorzitter en is trainer en (gast)docent bij meerdere universiteiten en VN organen. Jan is voorzitter van het bestuur bij StandUpForYourRights, De Duurzame Week en Grrrowd en is lid van het bestuur van FossielvrijNL. Jan is Worldconnector en (van daaruit) waarnemend Ombudspersoon voor Toekomstig Generaties.

Jan’s sessie gaat over hoe het recht en mensenrechten steeds meer worden ingezet in campagnes. Jan vertelt over de mondiale ontwikkelingen en successen, geeft tips en beantwoordt vragen over Succesvol juridisch campagne voeren.

Channa Samkalden - foto

Channa Samkalden, advocaat bij Prakken d’Oliveira, is gespecialiseerd in aansprakelijkheid voor mensenrechtenschendingen, zowel binnen als buiten Nederland. Zij vertegenwoordigt onder andere vier Nigeriaanse boeren en Vereniging Milieudefensie in een procedure tegen Shell vanwege olievervuiling in Nigeria. Naast multinationals richt ze zich op grondrechtenschendingen in Nederland, in het bijzonder vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid en het recht op een persoonlijke levenssfeer.

Samen met Jan van de Venis zal zij ingaan op de kansen die Juridisch Actievoeren biedt.

sha

Sharon Becker is mede-eigenaar van Impactrack. Sharon begeleidt NGO’s en hun zuidelijke partners bij capaciteitsversterking op het gebied van lobby- en publiekscampagnes. Sharon heeft veel ervaring in het doen van evaluaties, onder andere voor Oxfam en Greenpeace. Voor Oxfam evalueerde zij de impact van de campagnes van Oxfam en hun partners op wetgeving en beleid van Afrikaanse landen op het gebied van democratisch bestuur, vrouwenrechten en economische rechten.

In de expertsessie over Campagne-evaluaties zal Sharon ingaan op het gebruik van Process Tracing. Bij deze methode wordt de Theory of Change opnieuw geconstrueerd en wordt de attributie van de verschillende actoren en factoren in kaart gebracht en gevalideerd.

huub

Huub Sloot is mede-oprichter van Impactrack. Huub werkte eerder als partner voor lobby-adviesbureau BBO en is twintig jaar actief op het gebied van lobby en advocacy voor maatschappelijke organisaties als Plan Nederland, Cordaid, CNV Internationaal en de universiteit van Wageningen (WUR). Voor Oxfam evalueerde Huub onder andere de Behind the Brands campagne die duurzaamheid en mensenrechten in de supply chains van grote voedsel- en frisdrankmerken aan de kaak stelt. Voor Greenpeace evalueerde hij campagnes gericht op het klimaat- en visserijbeleid van de EU.

In de expertsessie over Campagne-evaluaties laat Huub zien hoe de Outcome Harvesting methode helpt verbanden te leggen tussen alle geplande en ongeplande resultaten en de interventies van de campagne.

Myriam

Myriam Vandenbroucke is projectmanager bij Hivos. Ze werkt er aan de campagne ‘Help de Hulp’, een campagne die Nederlanders bewust moet maken van de omvang en ernst van het probleem van uitbuiting en mensenhandel in Azië en het Midden-Oosten. De campagne ging van start met de Budget Maid pop-up store. De organisatie won er twee IDLeaks ‘Hoogvlieger Awards’ mee, die van het publiek en die van de jury.

Al sinds 2008 werkt Myriam aan oplossingen voor uitbuiting en mensenhandel. Ze werkte bij het Verwey-Jonker Instituut en deed onderzoek in Indonesië naar mensenhandel.

Tijdens Camp16 zal Myriam vertellen over de rol die de pop-upstore in de Hivos campagne heeft.

Jaap Stronks is online strateeg en directeur van Bolster, een online bureau dat maatschappelijke organisaties (zoals Amnesty International, FNV, PvdA) helpt bij de vernieuwing van communicatie en betrokkenheid.

Online lopen communicatie, PR, marketing, fondsenwerving en vrijwilligersmanagement door elkaar heen. Online-succes staat of valt dan ook met de juiste samenhang: Hoe verander je vrijblijvende volgers in trouwe supporters? Wat zijn de onmisbare onderdelen van een online-infrastructuur die websites, sociale media en nieuwsbrieven aan elkaar knoopt? De expert sessie Online Campaigning geeft handige strategische inzichten met onmisbare tips & trucs voor de toolkit van (online)communicatieprofessionals van elke NGO.

geert-jan-davelaar

Geert-Jan Davelaar is coordinator public outreach bij Schone Kleren Campagne. De Schone Kleren Campange steunt kledingarbeiders in productielanden, beweegt bedrijven om arbeidsomstandigheden te verbeteren en maakt consumenten bewust van foute fashion en schone kleren.

Geert-Jan doet de Mad Rush-campagne uit de doeken: een hippe pop-up store met een dubbele bodem: via de pashokjes stapte de klanten pardoes een Bengaalse sweatshop binnen. Hoe speelde de pop-up shop een rol in de campagne en wat zijn de successen?

marie-louise

Marie-Louise Schonewille is freelance journalist en eindredacteur. Ze werkt onder andere op de opinieredactie van NRC Handelsblad. Die redactie bedenkt geschikte opinie-onderwerpen, selecteert ingekomen stukken, en redigeert artikelen voor de papieren en online uitgaven.
Hoe vorm je een onderwerp dat je wilt aankaarten tot een mening die geschikt is voor publicatie? Waaraan voldoet een goed opiniestuk? In de sessie Opinie schrijven geeft Marie-Louise tips & trucs voor het hele schrijfproces: van de opzet van een artikel tot alinea- en zinsopbouw.  Inclusief voorbeelden van verboden woorden, abstracte taal en slechte koppen. Ook selectiecriteria komen aan bod. Hoe vergroot je de kans op plaatsing?